Direktlänk till inlägg 4 oktober 2009

Kris i Norrköpingshandbollen??!!

Av Johan - 4 oktober 2009 14:05

Nu blir det lite fokus om handbollen på hemmaplan. Fick detta mail och har fått ok från avsändaren att publicera det. Vem det är som har skrivit spelar ingen roll men han är en gammal vapendragare till mig... Delger hans tankar här nedan;


( Senare ikväll får vi se hur mina tips har slagit. Än så länge har jag 7 av 9 rätt, vilket får ses som VG..)


"

Tjena Söder..
 
Schysst blogg.. skaplig koll måste jag säga.
 
Ville bara blanda mig in i diskussionen om att det är kris i handbollen i Norrköping med omnejd. Jag skulle vilja säga att det är kris men att krisen kan bli så mycket större om det inte satsas och klubbarna tar tillvara på de spelare som spelat länge högre upp i seriesystemet. det finns inte så många kvar nu.
Det snackas om att vi har så många talanger, men hur ska de talangerna lära sig om de inte får spela med spelare som varit med länge och vet vad som krävs för att spela i 2:an eller 1:an
 
Om ett par år så kanske någon av klubbarna kommer upp i div.2 igen, där man hankar sig fast ytterligare några år, innan de åker ner igen. Våra lag har sen början av 90-talet åkt upp och ner mellan div.2 och div.4  NHK, sen HFN var stabila och spelade i 2:an under större delen av 90 talet, Har för mig att vi åkte ner i 2:an 99`? Nais har varit uppe under ett par säsonger och Teamet gick upp i 1 an innan allt sket sig. Senast nu var Hultic uppe och spelade men sen gick det som det gick. Detta visar att klubbarna klarar av att ta sig till div.2 på egen hand. Kanske stanna kvar ett par säsonger. Men klubbarna åker alltid ur igen. Vad ska göras för att vi ska få en klubb som håller sig kvar länge?
 
Det som är liknande för varje klubb är att så fort det börjar gå bra. Så SKITER man i allt som har med samarbete att göra och kör sitt eget race. Likadant jämt. Det pratas om samarbete nu, på samma sätt pratades det om samarbete för 10-15 år sedan och har snackats om det under hela min aktiva karriär. Det närmaste vi kommit ett samarbeta är väl Teamet men det visade sig ju inte vara något samarbete sen men men.
 
Min undran är NÄR ska klubbarna vara redo att samarbeta? Hur många år hur ska behöva gå. Det är alltid likadant. " Vi pratar med varandra" säger de nu när alla klubbarna ligger i div.4 Klubbarna kommer säkert att fortsätta prata med varandra under året men vad ska det leda till?
 
Det lag som lämnar 4:an i vår kommer med all säkerhet köra sitt eget race som de alltid har gjort när det börjar gå bra, 

I vår del av länet har vi just nu i alla fall ett lag med väldigt kompetenta div 2 spelare. Vi har tre bra målvakter i Bröderna Jonsson och Pera Hellberg. Bra nior i Fredrik Axelsson, Robert Kollberg, Gustav Larsson, Max Yngve, Jonas Forsner med flera, bra kantspelare i Granqvist och Andersson i NHK, Nyren och Lasses från Hultic. Sebbe Storm (m6) skulle säkert lämna LHK om det satsades ordentligt i Norrköping.

Om alla dessa spelare plus ett par till spelade i samma lag så skulle vi ha ett slagkraftigt lag i Norrköping.
Så här tycker jag i alla fall
 
Men men, jag vet att du inte har svaren men du har lite koll.. Vad har du för tankar om det jag skrivit??

Vet i och för sig inte om du hänger med i mina resonemang.. men om du undrar över något så hör av dig"
NÅGRA REAKTIONER???
 
 
Ingen bild

Samarbete är ingen lösning

4 oktober 2009 18:17

Nämn ett samarbete som varit lyckat? LHK tycker jag att det är för tidigt att räkna dit ännu.

Lösningen på "allt" stavas ungdomsverksamhet. Där är NHK på gång.

 
Ingen bild

Lumpa

4 oktober 2009 19:07

Visst ungdomsverksamhet är JÄTTEviktigt. Men vad ska då de framtida talangerna satsa på.

Om vi inte ska förlora de spelare som vi får fram till andra lag i området eller till handbollsgymnasium i GBG eller Eskilstuna måste vi ha ett elitlag i stan.

Eller stannar alla talanger kvar i NHK när de får erbjudanden från klubbarna högre upp i seriesystemet? Och väntar på att vi ska får ett elitlag i stan?

För övrigt så har vi väl aldrig haft några samarbeten? Bara snack om det...

 
Ingen bild

Samarbete är ingen lösning

4 oktober 2009 21:00

Jag menade inte bara något samarbete i Norrköpingsområdet. Nämn ett samarbete från som funkat. Var som helst i Sverige.

 
Ingen bild

Lumpa

4 oktober 2009 21:54

Så insatt är inte jag i alla fall så jag kan samarbeten i andra städer och distrikt., någon annan kanske är det!

Det jag vill säga är att..

Jag tror att ett samarbete är en del av lösningen, ungdomsverksamhet en annan, gemensamma sponsorgrupper en del..

Jag vet inte, jag bara spånar..
Jag har tyvärr ingen llösning men systemet som vi har nu med alla klubbar för sig själva fungerar ju inte och har inte fungerat särskilt bra hittills.

Något måste göras för handbollen i NKPG,

 
Ingen bild

Linjemannen

5 oktober 2009 08:26

Enkelt.
Om regionens klubbar ser till att ha en gemensam policy när det gäller spelarutbildning från handboll på bredden till A-pojksnivå. Gemensamt satsar på en utbildad och driftig/erfaren tränare på gymnasie/juniornivå där regionens talanger spelar och tränar tillsammans så kommer till slut ett sammansvetsat A-lag i den klubb som ligger högst. Tycker Hultics division II-plats slarvades bort för regionen, mest för på grund av revirtänk.
Helt i onödan.
Den största bristen ligger i organisationen runt stans representationslag vilket gör att så fort en klubb sticker upp så faller den samman som en uppblåst sufflé när den stöter på en motgång.
Kanske den här stan inte är moget för samarbete utan ska fortsätta konkurrera till döds. Det har vi kört de senaste 20 åren och se vad som hänt . . .
Handboll har suddats ut till en udda marginalsport i den här stan som inte lockar nya utövare till sig vilket gör att den till slut självdör.
Hur ska man locka nya utövare till en sport ingen varken kan eller vet något om?
Stan behöver ett föredöme på en vettig nivå för att sporten ska kunna leva vidare.

 
Ingen bild

Lumpa

5 oktober 2009 12:05

Väl skrivet linjemannen. Jag håller fullständigt med.

 
Ingen bild

Läktarn

5 oktober 2009 15:13

Finns redan nu en driftig/erfaren och utbildad tränare (TS2) i NHK;s A-lag även fast han endast är 26 år..... men han hålls tillbaka av två äldre ledare. Satsar NHK ordentligt på honom kommer det bli bra på sikt!!!

 
Ingen bild

NHK

5 oktober 2009 15:58

Är det Robban du menar??? I så fall håller jag med dig, Läktarn!!

 
Ingen bild

.

5 oktober 2009 17:59

Robban håller inte för seniorhandboll utan ska utbilda spelare i ungdomsåldern. Att Bosse Magnusson är den ena " av de två äldre" är solklart men vem är den andra??

NKIKs damlag misslyckades fatalt under Bosses ledning. Tillåt INTE NHK gå samma väg. Karln kan ingen handboll

 
Ingen bild

Mr X

8 oktober 2009 22:42

För det första, det sänder ut fel signaler till dem unga spelarna ifall en helt ny konstellation sätts ihop som a-lag. Vissa spelare har spelat hela sitt liv i t.ex NHK, Hultic osv med hopp om att få spela i A-laget snarast möjliga. NHK ska ju tydligen bygga laget runt sina 92/93or och om fler spelare "utifrån" skulle ta deras a-lagsplatser som de strävat mot efter under deras långa ungdomshandbollår. De unga spelarna måste få chansen i a-laget om de ska kunna utvecklas, och det gör man väl enligt att spela så högt upp som möjligt??

För det andra så är Robban en mycket kompentent tränare som fortfarande har många många år kvar inom tränarrollen och han är en av Östergötlands bästa tränare. Skitsnack att han inte håller för seniorhandboll!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johan - 11 juli 2011 23:31

... www.msh.bloggagratis.se   Vi ses där!!

Av Johan - 10 januari 2011 13:39

Vi kom trea och fick 5 killar på riksläger 1, kul!!   Sebastian Glemhorn, Norrköping Benjamin Jacobsson, Norrköping Jesper Simonsson, Norrköping Alexander Brouneus, RP IF Carl Skogwik, Hultic   GRATTIS PÖJKAR!! ...

Av Johan - 15 december 2010 14:57

Jo, så är det! Några av våra profiler i Mellansvenskan har gått samman för att starta en ny "superblogg"... Håll utkik här på bloggen när vi kör en release för den nya bloggen.   Annars är det som det är; fortsatt strul med datorn hemma och i och...

Av Johan - 6 december 2010 16:08

Lottningen kom under dagen. Intressanta matcher....   Gruppindelning   Pojkar   Flickor   Grupp A Grupp B Grupp A Grupp B Skåne Göteborg Stockholm Skåne Västergötland
Blekinge Halland Södermanland Västm...

Av Johan - 3 december 2010 10:13

Computern hemma har lämnat in och tiden för att sitta framför datorn under dagstid finns inte i dagsläget. Kommer dock lite om helgen här och nu,   Dam-Allsvenskan;   Örebro tappar mark efter förlusten mot Önnered (21-31) nu i veckan. För a...

Presentation

Omröstning

Borde man införa ett rankingsystem i samband med USM-lottningen?
 Ja
 Nej

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards