Alla inlägg den 7 oktober 2009

Av Johan - 7 oktober 2009 09:58

Här kommer den! Håll till godo!


- Hej Petter! Hur mår Djurgårdens IF HF just nu?

Hej Johan! Idag mår Djurgårdens IF HF väldigt bra. Med en seger i ryggen och många framför oss är alla väldigt glada.


- Vem är Petter Strömberg?

Petter Strömberg är faktiskt en ganska snäll och beskedlig kille som pluggar väldigt mycket när han inte spelar handboll. Jag har gått på ett handbollsgymnasium som leddes av Uffe Nyström (tidigare tränare i Djurgården, idag är han engagerad i Svenska landslaget och talangutveckling inom Stockholm). Jag har varit med i Djurgården sedan tiden då allsvenskan inte fanns, vi vann bara en match och den ströks eftersom de drog sig ur.


- För några år sedan höll ni på att åka ur div.1 Berätta om resan från säsongen 2006/2007 och fram tills idag. Vem, vilka, när och vad har ni gjort för att bli det ni är idag?

Säsongen 06/07 var en kaotisk säsong. Jag blev värvad från Skuru som 16åring för att ”se och lära”. Så var det den första träningen, då var det 15 spelare och alla var i mina ögon gigantiska och otroligt bra. Men den andra träningen så var vi helt plötsligt bara 6 spelare och Viktor Wrede var äldst, han var då 18. Det kanske inte är så förvånande att vi inte vann allt den säsongen? Sedan dess har det bara blivit bättre. Vi fick Leffe Wirdfors som tränare, jag hade haft honom ett år tidigare i Polisen och det är alltid trevligt att tränas av en levande legendar. Leffe var väldigt tydlig med målsättningar och träningar, alla visste var skåpet skulle stå. Vi utökade truppen något (mest med jämnåriga vänner till mig) och spelade med ett lag där snittåldern var 22, Johan Apel drog upp den rejält. Träningarna blev också hårdare och för första gången i mitt liv så fokuserades det mest på det kollektiva spelet och mindre på det individuella, så är det även idag. Även om fysen har hög prioritet.


Förra säsongen var målsättningen att vi SKULLE upp i allsvenskan. Det fanns inget annat alternativ. Men tyvärr så satte en något tunn trupp stopp för det. Den tunna truppen har idag blivit lite bredare, vilket syns på matcherna. Vad som kanske inte syns lika väl är att vi sedan säsongen 06/07 haft en ledning i Djurgården som satsat långsiktigt och varit medveten om sina begränsningar. Det är inte längre tal om att ta in jugoslaver med stora löner. Jag tror att några spelare i laget får busskort, men inte mer än så. Alla som säger att vi är proffs har alltså helt fel! Även om jag givetvis önskar att de talade sanning, leva på handbollen vore väl inte helt fel?


- Ni har inlett med två överlägsna segrar ( 40-22 mot Tyrold och 46-28 mot Rimbo). Kan något stoppa er i år från den allsvenska platsen?

Efter att ha gått ut väldigt kaxigt genom att säga att vi inte ska förlora en enda poäng den här säsongen så måste jag väl svara att inget kan stoppa oss från att gå upp. Men tyvärr är verkligheten aldrig så enkel. Allt kan hända i handboll. Men, jag tror det ska väldigt, väldigt, mycket till för att vi inte ska vinna den här serien.


- Har ni några delmål uppsatta på vägen fram till den slutliga målsättningen ( Allsvenskan), vilka isåfall?

 Delmål och delmål. Att inte förlora en enda match? Det är kanske ett delmål, men inget gemensamt uttalat sådant. Vi kör på och ser vart det bär oss.


- På fredag väntar Nyköping i bortahall inför 700 åskådare. Ni fick stryk ifjol.. Vad tror du om matchutgången på fredag?

Matchen förra året var det värsta jag varit med om. Själv satt jag på läktaren med en skadad fot. Aldrig har jag varit så frustrerad som jag var då. Kanske kom det fram nerver som vi inte trodde att vi hade. På fredag kommer inte något sådant att hända. Vi vet hur det är att spela i Nyköping och vi kommer inte skrämmas av deras publik eller deras taggning.


- Sköter sig Oscarsson? Är han lika lugn som han är under Stadium Sports Camp eller kan det "brinna till" ibland?

Haha, det händer att Oscarsson brinner till. Det är inte ofta men det händer. Alla blir lite förvånande och inser att när Mange blir arg så måste det verkligen vara dåligt, då gäller det att skärpa sig. Senast mot Rimbo fick vi oss en rejäl utskällning när ställningen var 7-6 till oss. Sen drog vi iväg…

 

- Vad har nyförvärvens intåg betytt för laget?

Två SM-guldmedaljörer, en som varit proffs i Norge och en som har gjort ett antal juniorlandskamper. Låter inte det som nyförvärv vilken allsvensk klubb som helst skulle mörda för? Våra nyförvärv har varit otroligt viktiga för oss. De ger en helt annan stabilitet och rutin till oss yngre killar. Men det blir lätt att man glömmer bort de yngre som kommit upp, vi har tre junisar som tagit steget in i A-laget, alla med bravur. De är lika viktiga eftersom vi har en så tunn trupp. Men givetvis är de 380 kilo som Patrick, Roger, Johan och Elliot bidrar med 380 kilo ren kvalité.


- Om ni tar steget upp i Allsvenskan, tror du att de lite äldre killarna "orkar" satsa ( ex. Järeholm och Patrick)?

Jag hoppas det. Man vet aldrig hur det utvecklas, de har egna familjer och måste ta mer ansvar än vi ungtuppar. Men jag tror att vi väcker lite extra spelglädje och därför hoppas jag att det blir svårt för dem att sluta. Handboll är ju roligt.

  

- Din och Sonnys DIF-blogg är het och ni är (ibland) lite "kontroversiella" i era åsikter. Har ni föreningens stöd i bloggandet?

Vi har absolut föreningens stöd i bloggandet. Dock är vi inte föreningens blogg. Det är en viktig skillnad som jag inte nog kan poängtera. Allt som skrivs i bloggen kommer från mig och Sonny, inte från föreningen. För några dagar så pratade jag med Mattias Ripoll (sportligt ansvarig i Djurgården) och han är väldigt road av bloggen och var tydlig med att han aldrig skulle lägga sig i vad vi skrev. 


- Hur ser du på det lilla "Blogg-kriget" mellan er och t.ex Djurgårdshof och Silwing/Troja. Ibland är det inte snälla saker ni skriver... Är det lite " all PR är bra PR"?

Om det var ett krig så har vi väl vunnit? Skämt å sido. Vi ville aldrig ha något krig mot dem, framförallt har det varit tal om hårda ord mellan oss och Djurgårdshof och jag vill verkligen dementera att det var vår avsikt att få Brejding att sluta blogga. Såväl jag som Sonny läste hans blogg dagligen och vi vill inte ta på oss något ansvar, eller någon ära, för att han har slutat blogga. Men givetvis är all PR bra PR och som jag försökte säga till Djurgårdshof så är de i behov av PR. J 


- Slutligen, tippa ett resultat samt en publiksiffra i fredagens möte med Nyköping!

Vi vinner med 34 – 26 och det kommer att vara 607 person i hallen, åtminstone 3 kommer att heja på oss! 

 

- Tack för intervjun Petter och lycka till i jakten på den allsvenska platsen!

Tack så mycket själv!


Av Johan - 7 oktober 2009 08:15

Vet att det finns ett sug gällande intervjun med DIF;s Petter Strömberg. Den publiceras runt kl. 10.00 idag och är helt klart läsvärt material!

Av Johan - 7 oktober 2009 08:05

På grund av skador och andra frågetecken på sina målvakter så har nu NKIK värvat 17-årige Rosanna Mennborg från Mantorp. Alla papper ska vara påskrivna så övergången ska vara klar, dock är det osäkert om hon är redo för spel i helgens match mot Arboga.

Bra gjort av NKIK som tog tag i saken direkt ( både tränare och styrelse). I andra klubbar skulle man först ha haft omröstningar om det hade varit ok och ta in en ny spelare under säsongen.. Bra jobbat, NKIK- guldstjärna i kanten!!


Just det.. Varsågod.....


( David vet hur det gick till..)

Presentation

Omröstning

Borde man införa ett rankingsystem i samband med USM-lottningen?
 Ja
 Nej

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Gästbok


Skapa flashcards