Alla inlägg under september 2009

Av Johan - 2 september 2009 12:01

... från herrarna Laurén och Andersson. Skulle vara kul om tränarna för två av våra allsvenska lag vill plita ner lite hur dagsformen är, hur tankarna går inför den kommande säsongen och vad som händer närmast.


Flera tränare kan vänta sig ett mail under veckan!

Av Johan - 2 september 2009 08:37

- Hej Hernik! Hur mår Danmarks förlorade son i Arboga?

Hej Johan!

Jo jag mår bra i Arboga! Nu är jag kommet till en klubb som vet vad dom vill och dom har laget med på målsättningen! Jag känner att jag är kommet till en klubb med drive! I min gamla klubb som jag tränat sista säsongen, var det också roligt, men där fans ingen aktiv styrelse. Ordförande var och titta på 1 match på hela min tid. Fråga du laget så vill 75 % svara att dom inte vet vem som är ordförande! I IFK Arboga, finns där en mycket aktiv styrelse! Där finns alltid en från styrelsen på plats till träning och flera gånga finns halva styrelsen där, för att ta hand om allt runt om laget.

Så jo jag känner att detta en klubb med et hjärta och dom vet vad dom vill.


- Berätta kort om dig själv och din handbollsbakgrunf.

Jag är 31 år gammal och har varat tränare sidan jag var 18 år gammal. I dom första 8-9 år har jag varat tränare för olika ungdomslag/seniorlag runt i Danmark. Det var först julen 2005 som jag beslutat att pröva på seriöst. Jag var blivet kontaktat av H65 Höör och blev erbjudet att träna damerna i div 1 för resten av säsongen. Detta var med till att göra att jag blev mer sugen på tränare jobbet. Bästa säsongen i min tid i Sverige, var säsongen i Vadstena. Jag tog över et lag som hade varat på väg att gå ned i div 3 men klarat sig kvar till slut. Flera profiler slutat och flera unga spelar kom till. Laget slutat som nr 4 i serien, vilket var roligt! Detta var också et lag som vill och kunna mycket handboll. Det blev dock bara till 1 säsong i Vadstena, da jag valde att flyttat ihop med min flickvän i Nora.


- Hur kom det sig att det blev Arboga för din del?

Efter att ha tränat IFK Örebro i div 3, så är man jo sugen på att få et lag där alla drav åt samma väg! Vilket inte helt var sådan i IFK Örebro! Flera spelar var bra och hade en målsättning med spelet, men många av dom var bara där och så inget mer! Jag blev kontakta av IFK Arboga och dom pratat om vilken målsättning dom hade och vilket lag dom hade. Det är jo alltid roligt att träna et bättre lag!

Allt gick fort och snart var jag där och titta och det så bra ut! Som jag har skrivet tidigare, så var det roligt att komma till en klubb där allt fungera och där klubben vet vad det går ut på och alla drav samma väg! Mitt vall stod i mellan att kanske slutat som tränare eller satsa! Det blev att satsa och därför blev det IFK Arboga


- Befinner ni er där ni vill vara gällande träningar och matcher?

Ja jag tycker att det ser bra ut! Vi har lite flera matcher som vi skall ha spelat i dom nästa 3 veckor och så klart så har vi lite som vi skall ha jobbat på! Helgens cup spel i Göteborg visat att vi är på rätt väg men att där finns att jobba på, men det vill där jo alltid göra! Vi kom till semifinal i A-slutspel och det är vi nöjd med! Vi blev delat nr 3 av 28 lag, vilket vi är mycket nöjd med!  Jag kunna kanske önska mig att vi skulle ha spelat första omgången i serien, men vi är det endaste lag som inte skall spela. Här vill jag gärna ha spelat en träningsmatch men da dom flesta serie är igång, så ser det lite svårt ut, men jag tror att vi lyckas!


- Hur har ert upplägg sett ut sedan seriens slut i mars månad?

Laget hade semester innan jag kom till klubben och direkt efter SM finalerna i Globen, gick på igång måndagen efter. Vi har haft fokus på att skulle ha en bra grundkondition innan vi kom i hallen.

Detta tycker jag att vi har lyckas med! Alla kan göra en träning med bra tempo och ha koncentration hela träningen! Detta är viktigt för mig som tränare! Jag vill att alla skall ha en bra kondition sådan att vi kan fokusera på spelet nu. Sidan av att bygga up konditionen, har vi kört på gymmet och där kör vi forsat.

Dom sista 3 månader bliver med högt tempo och med fokus på försvars spel samt kontrings spel.

Vi kommer att vara redo till serien drav igång!


- Vilken typ av handboll förespråkar du?


Jag är jo till det snabba spelet och vill gärna spela kontrings spel i 60 min! Jag tycker om det offensiva spel, snabb tag i bollen och kör kontring! Detta är dock inte allt min målsättning da det måste passa laget som man har. I Arboga har vi laget till det och vi kommer att köra på!

- Vilken målsättning har IFK Arboga med årets säsong?

IFK Arboga har en klar målsättning om att skall gå upp! Vi vill spela div 1 nästa säsongen och vi kommer att göra allt för att blir nr 1 i serien, men där finns många bra lag i serien, så det blir inte lätt!

Vi kommer dock att göra allt för att lyckas!


- Vilka ser du som de främsta utmanarna till div.1-platsen? Motivera!

Jag tycker att vi själva har en mycke bra chans för att ta platsen, vi har jobbat hård och vi har en bred trupp med många bra spelare! Gustavsberg  är et rutinerat lag som också kommer att vara med i toppen och dom kan också ta sig dit! NKIK känns som att dom har tappat lite på det sista, flera spelar har slutet och det blir inte det samma lag som vi kommer att se i år. Dock tror jag forsat att dom kommer med i toppen. RP har också tappat en del spelar som det ser inte heller så bra ut! Det känns som att där kan blir en del lag som kan vara med i toppen. Det är väl dissa 4 lag som jag satser på

1 IFK Arboga

2 Gustavsberg

3 NKIK

4 RP


- Hur ser du på era nyförvärv resp. spelarförluster? En sån som Therese Emnerud var väl tunga att tappa?

Det är klart att det är jobbigt att Emnerud inte är kvar, men vi har många andra spelar i klubben, som har visat att dom vill ha platsen! Vi har samtid mistat vore M6 spelar som flyttar till Kalmar. Detta är dom endaste 2 spelar som är borta! Vi har fåt tillbaka Sara Johansson-Ulström som har varat en av laget bästa spelar, da laget var i div 1, vilket är en stor vinst för laget!

Vi samtid fåt Helene Ehrenstråhle som är M6 och kommer från IFK Örebro. Helene är en stärk M6 som är rutinerat och vet vad hon vill!

Vi har samtid fåt flera gamla spelar tillbaka, både spelar som har varat skadat och spelar som har haft paus.

Där kan vara flera spelar på väg till laget, men det får vi prata om när allt är på plats J


- De gånger jag har sett Arboga spela har jag fått intrycket av att det är ett "humörgäng" som är riktigt bra när man är på bra humör och riktigt dåliga när det går emot lite. Hur ska ni bli mer jämna?

Jo det har väl kunna gå lite upp och ned för laget i sista säsongen, men det känns som att det redan är mycket bättre. Vi har jobbat lite med JAG AB och vi kommer att jobba mer med det i framtiden.

Detta skall vara med att göra laget mer bevist om hur man skall ta hand om problem och annat som kan uppstå. Vi måste hela tiden vara positiva och tro på det vi gör! Jag tycker att det ser mycket bättre ut och till nu har vi ingen problem haft! Det är klart något vi skall ha koll på under säsongen, men jag tro inte att det blir något problem.


- Vem eller vilka blir era nyckelspelare i år?

Det är klart att vi har nån spelar som blir nyckelspelare, men vi skall bygga laget om hela laget, det vill säga att alla kommer att ha en nyckelroll.

Vist finns där spelar som Malin Nord, Sara Johansson-Ulström och flera andra som kommer att ha stor betydning för laget. För att vi skall lyckas måste alla bli nyckelspelare och det ser bra ut!

Jag tror på detta laget och tror att vi kommer att lyckas!


- Vilka tar div.1-platsen?

IFK Arboga ( med flera med tanke på Damallsvenskan 2010-2011 )


- Vilka lag åker ur?

Oj nu blev det svårt! Kan komma att stå mellan HK Eskil, IVH eller Vadstena. Tror att det blir mycke lika om vem som skall ut, da där är många lag som ät lika bra. Vadstena hoppas jag dock på att dom kan stanna kvar. Dom har et bra ungt lag och dom kan med tiden blir et bra lag som kan komma långt. Dom har flera unga spelar som är på väg in i laget, och blir dom bara spelat ihop och får spelat till att fungera så kommer dom att stanna kvar


- Vilket lag från Östergötland kommer högst upp i tabellen?

NKIK och RP kommer att vara i topp 4, men flera lag kan vara med. Jag tror dock på NKIK och RP, det blir dom som vi kommer att ha fokus på.


- Vilken blir den roligaste eller svåraste bortamatchen?

Svåraste bortamatchen tror jag blir Gustavsberg och den roligaste tror jag blir Vadstena. Alltid roligt att komma till Vadstena sportshall! Bra publik och nästan alltid packat på i hallen.

Jag glömmer aldrig min tid i Vadstena, detta är en klubb med hjärta och vilje!


- Tack för pratstunden och lycka till!!

Av Johan - 1 september 2009 08:08

Lag:
Mantorps IF/HF

Tränare:
Thomas Wallin och David Persson

Nyförvärv:
Tom Andersson, Motala HK, Per Engesten Motala HK, Emil Karlsson Vadstena HF, Barsom Barsom Vadstena HF, Jonatan Lindberg Vadstena HF Adam Scherling Vadstena HF, Johan Blomqvist Linköping, Simon Närkander RP (Från Mantorp från början).

Spelarförluster:
Magnus Engfelt Slutar, Rickard Larsson Slutar. Magnus Hjort Slutar, Peter Widenberg-Jansson USA. Fredrik Haglind, Robin Karlsson flyttat.

I lumpen:
Nicklas Johansson, Daniel Jern, Daniel Arvidsson.

Topp 3 i serien:
Mantorp, ÖSK, GP

- Hej David! Varför återfinns Mantorps IF numera i div.2? Vad är dina tankar och funderingar runt det?
Den södra serien var en mycket bra serie, med många lag som tränar och satsar betydligt mer än vad vi gjorde. Vi har länge haft problem med att vi inte fått upp egna spelare till A-laget som har kunnat axla de äldre spelarna. Men det finns säkert många detaljer som skulle ge bra svar. Men nu är verkligheten så att vi spelar i Division 2 och nu blickar vi bara framåt. Men det var väldigt tungt just månaden efter förlusten mot Linköping, men när vi väl kom igång med försäsongen så försvann det helt.

- Hur ser framtiden ut för föreningen? Kommer det något underifrån och när ska ni börja klätttra i seriesystemet igen?
Just nu tycker jag det ser väldigt ljust ut, och jag hoppas vi får behålla de spelare vi har värvat i år några säsonger framåt. Det finns många framtidsnamn som med rätt träning och inställning kommer kunna spela i betydligt  högre serie än division 2.

Sedan så har vi ett duktigt lag i P 94/95 som om några år kan börja ta steget in i seniortruppen.

Klättringen kommer börja direkt men vi ser detta som ett ganska långsiktigt projekt.

 - Till i år har du och Thomas Wallin tagit över tränarjobbet. På vilket sätt kommer det att märkas under året?
Alltid svårt att säga vad man kommer göra för skillnad. Men vi har lagt mer fokus på den fysiska biten och grunderna i spelet. Vi har även teori och målvaktsträning varje vecka, sådant som oftast glöms bort eller ner prioriteras. Men det viktigaste är att vi alla skall ha roligt ihop. Vi spelar handboll för att det är roligt och att vi skall bli bättre.

- Hur har försäsongen varit, både träningsmässsigt samt matchandet?
Träningsmässigt har det varit mycket bra. Vi har lagt betydligt mer tid på fys än senare år och genom att vi är många nya spelare så har vi börjat om helt från grunden. Detta är verkligen första steget på det ”nya” Mantorp. Vi har spelat 4 st träningsmatcher och man märker att det börjar lossna mer och mer. Senast nu hade vi en intern match med många positiva inslag. Målvaktsspelet har varit fantastiskt från både Alexander Rosén och Tom Andersson.

- Jag själv ser er som en given topp-3 kandidat i tvåan i år. Vilka ser du som era främsta utmanare?
Alltid svårt att säga när man åker neråt i seriesystemet. Men ÖSK tyckte jag spelade bra handboll förra året fast de bara vann en match så de blir nog en av utmanarna till första platsen. Stockholmslagen har jag ingen koll på alls men det spelar ingen roll. Vi skall fokusera på vårt egna spel och gör vi det tillräckligt bra så spelar det ingen roll vilket lag som står på andra sidan.

- Hur tycker du att relationen Mantorp-Linköping är för tillfället? För några år sedan var ni klar etta och nu kanske rollerna är ombytta..

Helt klart har Linköping gått om oss nu och de har haft det bra och har fått behålla de flesta spelarna säsong efter säsong. Vi bygger nytt nu och inom ett par år så skall vi vara ifatt och om igen :).

- Är ett samarbete klubbarna emellan något att börja titta på för att få ett elitlag om några år?

 Vet inte om jag tycker det. För 5 år sedan kanske det hade kunnat vara bra just om man ville få fram ett elitlag. Men som det är nu så tycker jag att den satsning som LHK gör, är bra för handbollen i Östergötland, men vi behöver även ha ”små klubbar” med framträdande seniorlag för att kunna få ungdomarna att börja spela handboll på de mindre orterna. Ungdomar behöver ha sina lokala ”idoler” och jag tror inte det skulle vara så många av Mantorps pojkarna/tjejerna som skulle åka till Linköping och se på ”A-laget” om man hade gjort en satsning ihop.

- Av tradition har Mantorp varit väldigt svårslagna i Klämman. Förklara vad det kan bero på.

Klämman är trång och publiken är väldigt nära planen. Men den största anledningen är att vi spelare trivs i klämman. Det är vår borg. Många av oss i laget är ju uppvuxna här, antingen när man tränade handboll eller gick i skolan. Det kan ibland vara en fördel när det bara finns en hall på orten.

5 snabba:

 - Vilket lag går upp i div.1?
Vi hoppas jag.

- Vilket lag åker ur ( Hultic drog sig ur så ett lag åker ryker)?
Ingen aning… 

- Säsongens roligaste match?
Jag vet att det är en klyscha men alla matcher kommer bli roliga i år. Dels för att Thomas och jag tror på det här himla mycket och stämningen i laget är på topp som vanligt. Längtar tills premiären.

- Kommer Irebro/Wallin vara ombytta någon match?
Wallin kommer inte vara ombytt i någon match om inte något radikalt händer med spelartruppen. Irebro är med och konkurrerar om plats precis som de övriga spelarna.

- Robban Ströms betydelse för Mantorp säsongen 2009/2010?
Robban är Mantorp handboll, mer än så behöver man egentligen inte skriva. Men självklart kommer Robban betyda mycket. Dels som spelare med den kunskap och intelligens han har, men även som en av de ”Pappor” i laget som kan ge de nya yngre spelarna tips och ideér.

- Tack för svaren David och lycka till på resan under året!

Presentation

Omröstning

Borde man införa ett rankingsystem i samband med USM-lottningen?
 Ja
 Nej

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Gästbok


Skapa flashcards