Alla inlägg den 8 september 2009

Av Johan - 8 september 2009 09:30

Hej Erik! Hur är livet i den pånytfödda handbollsstaden Linköping?


Hej hej Johan! Livet är bra med mig efter en lättare sjukdom. Jag var hemma i GBG i helgen och då mår jag alltid extra bra! Pånyttfödd? Om inte annat så hoppas vi på det efter säsongen!

 

- Kan du berätta kort om din egna handbollsbakgrund, såväl som spelare som tränare?


Som spelare så spelade jag i Sävehof t om juniortiden. Har spelat ICA-cupsfinal samt PSM-final som bäst. Ett par partille cup-vinster hann jag också med. Sen spelade jag i Silwing och i Skuru när jag bodde i Stockholm. Som tränare har jag varit aktiv i 11 år och går nu TS 3-kursen. Har hunnit med 4 år i Sävehof, 6 år i Skuru och 1 år i RP. Stockholms stadslag P92, riks-instruktör samt ett par år tillsammans med Uffe Nyström i Stockholm på handbollsgymnasium där. Nu Linköpings HK…


- Har du någon speciell "mentor" som har betytt mycket för dig när det gäller handboll?


Min bror Jonas hämtar jag hela tiden inspiration av gällande den individuella tekniken. Som tränare har Ulf Nyström betytt mycket. Har lärt mig mycket av honom på många plan! Han har dessutom visat att han tror på mig som tränare vilket givetvis känns mycket bra! I början av min Skurutid betydde även Åke Samuelsson en hel del. Som tränarförebilder har jag Ilja Puljevic för sin enorma kunskap samt Rustan Lundbäck för sitt egna sätt att lyckas på.


- Du bytte i år från RP IF;s damer till herrarnas LHK. Hade du varit kvar hos damerna ifall ni hade tackat ja till div.1-platsen?


- Mycket bra fråga! Vet nog inte själv faktiskt. Hade Emma Candemark stannat och ett par riktigt bra spelare utifrån kommit så kanske jag hade varit kvar. Elsa Pettersson och tvillingarna Hawia var ju på besök och dem hade jag gärna tränat!


- För de som inte är så insatta i ämnet- vad innebär satsningen Linköpings HK? Vilka föreningar är med i den satsningen och vad är dess målsättning?


Linköpings HK är namnet på samarbetet mellan RP IF, Ljungsbro och Linköpings Lejon. Jag är ny i ämnet och vet ärligt talat inte hur allt funkar till 100%. Jag vet att det finns underlag sportsligt att nå allsvenskan, men organisationsmässigt vet jag inte ännu. Det återstår att se! Spelarna och vi tränare har allsvenskan som mål, men det skall finnas en organisation som klarar det också. Jag hoppas att många fler personer vill hjälpa till. Vårat sätt att hjälpa till är att prestera på plan.


- Du har varit runt och sett mycket handboll, inte minst i Göteborg och Stockholm. Om man ser både ungdomar och seniorlag- vad tycker du är de stora skillnaderna när det gäller ungdomarnas utbildning samt varför det inte det inte finns något elitlag på seniornivå i länet?


I Göteborg och Stockholm finns det många fler spelare och lag. Det innebär att de bästa spelarna kan träna med och mot varandra. I Östergötland måste man behålla de bästa spelarna om man skall lyckas. Man måste se om sitt eget hus så att man har en miljö att erbjuda som utvecklar de bästa spelarna. Denna miljö finns inte idag enligt mig. Jag hoppas att vi kan skapa en sådan miljö i LHK så att om man till satsa och bli bra kan spela och träna i Linköping. Hade ju hellre sett Martin Hossman i LHK än i RIK om jag säger så!

 

- Ni har övertygat resultatmässigt på försäsongen med bl.a en andraplats i Lidingö som en liten skalp. Är du nöjd med vad laget har presterat hittills?


Jag är nöjd med att utvecklingen har gått så fort. Killarna förstår fort och är mycket duktiga! Resultatet är inte så viktigt för mig just nu, men kanske för spelarna som snabbare får en tro på det vi gör när man vinner. Jag är också nöjd med träningsnärvaron och killarnas hängivenhet!


- På vilket sätt kommer det att synas att LHK tränas av Erik Larholm?


Att man bryr sig om försvarsspelet, att alla spelarna som är ombytta spelar och att spelet bygger på samarbeten 2 o 2, 3 o 3 osv. Dessutom vill jag att det skall synas att vi äger matcherna, vi bestämmer!


- Var finns lagets prioritering rent spelmässigt, bakåt eller framåt?


Försvaret, men det börjar i anfallet. Har vi ordning och tydlighet framåt så minskar de tekniska felen. Då kan vi i lugn och ro springa hem.


- Har du och spelatruppen samt någon målsättning med årets säsong?


Det beror på vilken målsättning vi får ha för styrelse och annat. Spelmässigt så är det viktigt att vi utvecklar spelar och att vi kan nå en bättre placering än föregående säsong.


- Tycker du att det är stor skillnad på den södra ettan jämfört med den norra? Många "experter" säger t.ex att Eskil inte hade spelat i Allsvenskan om man hade legat i den södra. Vilken eller vilka eller skillnaderna mellan serierna?


Vi får la se! Jag tror att den södra serien i år är bra! Norra serien har Djurgården och Skånela som bra lag. I södra känns det som att alla lag skulle kunna komma topp 5 i norra. Jag ser inte att det skulle kunna bli tvärtom. Vi får se!


- Vad vet du om de andra lagen i serien? Är det något eller några som ser riktigt starka ut?


Vet inte så mycket än, men kommer att få lite DVD-material på en del lag. Höör är bra, det vet jag. Alstermo har imponerat på försäsongen och Cyrus är från allsvenskan. Jag tror att Höör, Eslöv och förhoppningsvis LHK är med i toppen.


- När kommer vi att få se Linköpings HK i Allsvenskan? Hur ser framtidsplanerna ut?


När organisationen finns! Spelarmässigt finns det många bra spelare! En kultur där man förstår hur man skall träna och hur mycket är också viktigt!

 

- Vad är din egna målsättning med tränarkarriären? Vill du ta ännu ett kliv?


Jag har lagt min domarkarriär åtsidan för att verkligen satsa på tränaryrket! Jag vill mycket med min tränarkarriär och skulle väl egentligen behöva en agent som kan hjälpa mig att nå ut. Haha! Allvarligt talat så ser jag gärna en framtid utomlands eller i den svenska elitserien. Ser gärna en dag när jag kan leva på tränaryrket, eller i alla fall kombinera det med annat. Jag vill lära mig och är beredd att göra mycket för att nå dit!


5 snabba:


- Linköping eller Stockholm? Linköping

- Försvar eller anfall? Helhetstänk

- Svåraste bortamatchen i år? Alstermo

- Publiktrycket i Linköpings sporthall? Hyggligt, men hoppas på mera!

- Vilken spelare i div.1 Södra vill du ha in i Linköpings HK? Motivera!

- Kan inte alla tyvärr, så just nu vill jag inte byta ut någon. Trivs med spelarna jag har!


- Tack för intervjun Erik och lycka till i ettan!

- Det är jag som skall tacka för denna trevliga intervju.


Av Johan - 8 september 2009 08:14

Lite senare idag, tisdag, kommer det en intervju med Linköping HK;s tränare Erik Larholm. Under morgondagen är det Silwing/Trojas trotjänare Rolf "Vestis" Westberg som har ordet.

Presentation

Omröstning

Borde man införa ett rankingsystem i samband med USM-lottningen?
 Ja
 Nej

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards