Direktlänk till inlägg 6 september 2009

Ytterligare ett lag från Allsvenskan

Av Johan - 6 september 2009 17:17

 - Hej Ramon! Har du kommit ordentligt in i "den andra sidan" gällande klubbhandboll i Västerås.   

 - Jodå jag och laget är i fullgång sedan 3 maj. Efter tre veckors uppehåll i juli drog vi igång den kollektiva träningen 27 juli. Träningsdosen är 10-11 timmar handboll/fys per vecka. Vi tränar varje dag. Killarna sliter förtjänstfullt vill jag lova. 


- Berätta själv dina tankar och funderingar kring att lämna Irsta och gå till konkurrenten (?) IVH Västerås.    - Så många tankar och funderingar har jag inte längre. Visst fanns det en del innan jag tog beslutet. Det har florerat olika rykten och valda sanningar varför jag bytte. Både sanna och osanna ska tilläggas. Men det är inget jag vill gå vidare med utan nu är det IVH och allsvenskan som gäller för mig. 


Var valet glasklart?     - När jag fick möjligheten att få jobba med ett lag i allsvenskan valde jag helt enkelt att byta klubb, färg, lag, spelare, omklädningsrum och division. Att valet var glasklart vet jag inte men med de personer jag konsulterade och med mitt eget resonemang så kom jag fram till bytet ändå kändes rätt och motiverat. Mina vänner har önskat mig lycka till och har haft full förståelse för mitt beslut i klubbytet. Det känns bra att ha haft det stödet i beslutet. Att inte behöva flytta eller pendla känns för tillfället också bra även om dessa dörrar står öppna i framtiden. Kände också att jag absolut inte skulle lämna Irstakillarna i sticket då assisterande tränaren Andreas ”Aje” Jansson var en naturlig efterträdare till mig. En mycket kompetent tränare som kommer att förädla både spelarna och laget i division 1. 


 - Har du fått höra något så här i efterhand kring ditt beslut? Tänker mest på om det kom några gliringar i samband med Lidingö Cup då ni förlorade mot Irsta.    - Nja, efter den utskåpningen (förlust 21-32) var det väl kanske motiverat med några gliringar men IHF-gänget har varit ödmjuka när vi stött på varandra i Bombardier Arenas katakomber. Det sägs att skadeglädjen är den sanna glädjen men något sådant har jag inte märkt av. Jag tolkar Irstas vinst som att jobbet har gjorts på rätt sätt under mina två år och att tränaren ”Aje” Jansson nu gör ett mycket bra arbete. Det kanske är bra för handbollen i Västerås att vi verkar på olika håll. Men jag får väl kontra med att ”Skrattar bäst som skrattar sist¨. Vi kanske möts fler gånger framöver? 


- Skulle inte Västeråshandbollen må bättre av att man gjorde en gemensam, rejäl satsning istället för att ha ett lag i Allsvenskan och ett i div.1?     - Det är möjligt. Man har försökt med en gemensam elitsatsning då Västerås HF och Irsta HF gick upp i den nybildade seniorklubben Irsta/Västerås vilket sedermera blev IVH Västerås då klubbarna gick isär igen. Som det är idag måste nog de bägge handbollsklubbarna i Västerås hålla ihop i konkurrensen med de övriga idrotterna samtidigt som man konkurrerar med varandra. Men i ärlighetens namn borde det finnas utrymme för minst två elitsatsande klubbar i en stad av Västerås storlek. Till och med ett par klubbar på lägre nivå borde det finnas utrymme för. Handbollen har massor av ungdomar igång i de bägge klubbarna. Det är upp till oss handbollare i staden att hålla intresset vid liv och sälja in vår sport till ungdomarna för att de ska fortsätta. Talanger finns det gott om liksom det gör överallt. Det handlar mycket om hur vi tar hand om dem. Trovärdigt ledarskap, kunnighet och ett gott pedagogiskt förhållningssätt är hörnstenar för mig i talangutvecklingen.  


- Ok, nog om det? Hur ligger ni till gällande träningsmässigt och vad ni har uträttat på matcherna? Finns det mer att ta av? Vad behöver förbättras?Eftersom laget tappat ¾ av de spelare som spelade allsvensk handboll förra säsongen ligger vi efter en hel del när det gäller samträningen med de nya spelarna som ersatt. Dessutom har vi inte fått alla de nya på plats ännu men vi gör framsteg vid varje träning och match som vi genomför tillsammans. De flesta nyförvärven är 90-talister och kommer från division två- och tremiljöer. Medelåldern i laget är dryga 20 år så naturligtvis finns det massor mer att plocka ur killarna. Själva anser vi att tiden talar för. Vi måste först bygga den allsvenska plattformen innan ”väggarna och taket” kan läggas i lagbygget, så enkelt är det.  Det går inte att fuska. Viktigast av allt är att vara hängiven och ärlig när man vill ge sig själv chansen att bli en bra handbollspelare. Förutom detta krävs en viss talang och mycket fysiskträning både i gym och i löpardojorna. När dessa ingredienser är på plats kan man mer strukturerat börja med finliret i spelet. Allt detta jobbar vi med och spelarna gör det förbaskat bra och ännu bättre ska det bli. Processen är igång. När det gäller matcherna har vi varvat bra perioder med sämre. När vi håller ner de tekniska felen har vi lyckats bra med både spel och resultat. 


- Du förfogar över ett ungt lag med höga ambitioner. Vad är fördelar resp. nackdelarna med att ha en så ung trupp, anser du?     - Fördelarna är att killarna vill ge sig själva chansen att utvecklas och prova sina vingar i allsvenskan. De är unga och sugna på en elitsatsning samtidigt som de börjat förstå vilket jobb som kommer att krävas. Tack vare att klubben har varit bra på att ordna jobb och bostad har vi lyckats få flera talangfulla spelare till oss utifrån. Nackdelen är ju naturligtvis att flera av spelarna inte för tillfället fyller den allsvenska kostymen varken som individer eller tillsammans som lag – ännu. Det tar tid och hur lång tid kan jag inte avgöra. Vi kör hårt och jag vet att det ger resultat i längden. Jag har gjort den här resan förr och det ska bli spännande att vara med på den ännu en gång.   -


Hur ser du på nyförvärven? Kommer samtliga att få gå in och ta et stort ansvar direkt eller kommer det att ske successivt?    - Ansvarsfördelningen kommer både att läggas på de mer rutinerade spelarna men också på de yngre och nyförvärven. Hela laget inrymmer många talanger som så småningom kommer att bilda ett riktigt bra lag. Bland nyförvärven är jag övertygad om att målvakten Killian Grubits, Alexander Rüdén, Timmy Thor, Kim Karlsson och Gustav Odeheim har kvalitéer för att kunna bli elitspelare. Alla födda 1990. De har fått en fin utbildning i sina moderklubbar. Nu är det dags att ta ett kliv till i IVH.  


- Jämför IVH under fjolåret jämfört med idag. På vilka sätt har Ramon Laurén satt sin prägel på laget. Vilka bitar jobbar ni extra mycket med?    - Jag utlovade mycket energi när jag tackade ja till uppdraget. Det märks redan att spelarna tagit till sig av den injektionen. Träningarna drivs i högt tempo och med stort intresse. Vidare har vi ökat träningsmängden där både den fysiska delen och handbollen fått ökade doser. Laget har haft en hyfsad försäsong. Tyvärr har vi inte haft optimal kontinuitet på närvaron, många tilltänkta nyförvärv har varit hos oss och provtränat. Några kom till och en del valde andra alternativ men sedan en tid tillbaka har vi spelartruppen så gott som klar och de flesta är på plats. Dessutom valde ett flertal spelare från ifjol att hoppa av.  Men de som har kört har fått en bra grund att gå vidare ifrån. IVH från förra säsongen var mer fysiskt starka och mer rutinerade men årets upplaga är snabbare och mer tekniska det törs jag påstå. Struktur, fart och ungdomlig entusiasm är också något som jag vill ska prägla IVH denna säsong. 


- Vad är er målsättning för året?    - Att utvecklas individuellt och tillsammans som lag. Givetvis vill vi spela allsvenska handboll även nästa säsong. Med eller utan kval spelar ingen roll. Var det tufft förra säsongen så blir det ännu tuffare denna. Att IVH klarade kontraktet till slut i våras var en stark prestation av spelandetränaren Martin Sander och killarna. 


- Vilket lag tar elitserieplatsen?    - HK Aranäs som jobbat målmedvetet de senaste åren. Resultaten från träningsmatcherna gör bara att deras favoritskap blir ett faktum. Jag ser ingen annan utmanare. Det som talar emot är väl att jag är en dålig tippare.


 - Roligaste bortamatchen resp. hemmamatchen?    - För det här laget kommer varenda sekund, minut och match vara den roligaste upplevelsen. Lite överdrivet sagt blir väl matcherna i allsvenskan en ”Rocky Balboa chans” för många av spelarna som kommer från de lägre divisionerna. Vi kommer att vara ”underdogs” i alla matcher. Handbollsexpertisen (proffessor Stockenberg m fl) är ju rörande överens om att vi inte spelar allsvenskan nästa säsong. Vi tänker sälja oss dyrt hur som helst. Tiden tas i mål, glöm inte det. 


- Tack för svaren och lycka till!     - Det kommer säkerligen att behövas! Kul med en levande blogg Johan. Kör hårt!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johan - 11 juli 2011 23:31

... www.msh.bloggagratis.se   Vi ses där!!

Av Johan - 10 januari 2011 13:39

Vi kom trea och fick 5 killar på riksläger 1, kul!!   Sebastian Glemhorn, Norrköping Benjamin Jacobsson, Norrköping Jesper Simonsson, Norrköping Alexander Brouneus, RP IF Carl Skogwik, Hultic   GRATTIS PÖJKAR!! ...

Av Johan - 15 december 2010 14:57

Jo, så är det! Några av våra profiler i Mellansvenskan har gått samman för att starta en ny "superblogg"... Håll utkik här på bloggen när vi kör en release för den nya bloggen.   Annars är det som det är; fortsatt strul med datorn hemma och i och...

Av Johan - 6 december 2010 16:08

Lottningen kom under dagen. Intressanta matcher....   Gruppindelning   Pojkar   Flickor   Grupp A Grupp B Grupp A Grupp B Skåne Göteborg Stockholm Skåne Västergötland
Blekinge Halland Södermanland Västm...

Av Johan - 3 december 2010 10:13

Computern hemma har lämnat in och tiden för att sitta framför datorn under dagstid finns inte i dagsläget. Kommer dock lite om helgen här och nu,   Dam-Allsvenskan;   Örebro tappar mark efter förlusten mot Önnered (21-31) nu i veckan. För a...

Presentation

Omröstning

Borde man införa ett rankingsystem i samband med USM-lottningen?
 Ja
 Nej

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards