Direktlänk till inlägg 3 september 2009

HK Eskils tränare Christian Andersson har ordet

Av Johan - 3 september 2009 09:27

Lag:HK Eskil

Tränare:Christian Andersson

Nyförvärv:Christian Knutsen, Guif

Spelarförluster:Marinus Hellman, studier

Målsättning:Hålla oss kvar och etablera oss i Allsvenskan


- Hej Christian! Hur mår Eskils herrar just nu? Hej Johan, Jo tack jag hoppas att spelarna mår lika bra som jag J. En del tunga ben är det för tillfället men det är ju så det skall vara denna tiden på säsongen.


- Berätta kort om dig själv och din handbollshistorik, både som spelare och som tränare.Jag är född och uppväxt i Ystad och började spela handboll i Ystads IF som 13åring, innan dess hade jag spelat i Köpingebro IF ett par år, vi höll på med handboll som komplement till fotbollen då. Jag spelade i YIF tills jag var junior och insåg då att en räddning per match inte räcker för att bli någonting som handbollsmålvakt och då började jag min tränarbana istället, först med bollskolan och sedan efter ett år tog jag över pojkar födda -79, de var då b-pojkar och de hade jag tills de blev seniorer. Var kvar på YIF´s juniorer i fem år då jag flyttade till Stockholm och Spårvägen i två år. Efter det hamnade jag i Eskilstuna där jag nu varit i 6 år med olika lag och kön. Har även fått förmånen att vara förbundstränare för J och U-landslag pojkar 84/85.


- I helgen spelas Eskil Cup. Vad är dina tankar kring den turneringen? Är det elit eller bredd?Denna turnering är som alla andra träningsmatcher viktig. Framförallt att se att det vi jobbar efter sitter lite bättre än gången innan. Vinna vill man alltid men säsongen är lång så många kommer få chansen att spela.


- Ni har hunnit att delta i Tellus Cup i Nyköping. Vilka svar fick du där?Att när vi gör det vi skall till 100% så gör vi det bra men även att vi kan bli lite bekväma efter en bra period i matcherna. Ibland spelar vi som ett ”div1” lag ibland som ett ”allsvenskt” lag, vi måste spela som det sistnämnda i 60 minuter i år.


- Ni var oerhört starka ifjol och tog steget upp i Allsvenskan. Vilka faktorer låg bakom avancemanget?Vi fick ett bra flyt direkt under träningsmatcherna och spelarna trodde på det vi jobbade efter. Sen får jag säga att vi var bra tränade och orkade hela matcherna och det kommer man långt på. Vi var stabila bakåt, där vann vi många matcher.


- Hur stor del hade Christian Andersson i det?Jag gjorde inga mål i varje fall J. Nej men det får spelarna svara på, jag körde på det jag trodde på.


- En provocerande fråga kanske men: hade Eskil vunnit div.1 Södra ifjol? Med tanke på att serierna jämförs hela tiden och "förstå-sigpåare" anser att södra är lilla Allsvenskan och att div.1 Norra är div.2.-klass, typ...Svårt att säga men div1 södra har kanske fler lag som är jämnare men tror inte toppen var bättre än norra. Man såg ju Djurgården slog ut H65 och Nyköping pressade Kärra så den myten får nog snart raderas ut.


- Hur går tankarna inför debutåret i Allsvenskan? Vad kommer att vara skillnaden mellan div.1 och i år?Vi måste spela mer med insidan av huvudet i år, varje tekniskt misstag kommer att straffas hårdare än förra året. Tempot kommer vara högre och spelarna individuellt bättre.


- Känner du att ni är väl förberedda?Vi är på väg att bli det tycker jag men sen är frågan om vi kommer vara det i premiären eller det kommer att ta några omgångar.


- Har Eskilstuna plats för 2 elitlag? Med tanke på sponsorer, mediautrymme etc.Det tycker jag att det borde vara. Om man tänker att handbollen är den enda lagidrotten som lyckas här i stan så borde sponsorerna välja handbollen istället för något annat J


- Finns det ett samarbete mellan klubbarna? Jag som är utifrån kan tycka att unga, lovande talanger som finns GUIF kanske ska ha speltid i Eskil istället för att spela i div.2 med HK GP. Hur tänker du kring det?Vi har ett samarbete som började förra säsongen så smått men samträningar etc. Vi kommer bygga vidare på det och numera är inte Eskil en slutstation utan en språngbräda för spelare som vill utvecklas.


- Dina tankar kring era nyförvärv. Är fler på väg in?Vi hade en del utifrån på gång men vår ekonomi gjorde att det inte fanns resurser för några utifrån så vi jobbar på med de vi har.


- Vad kommer att vara nyckeln eller nycklarna för er del gällande årets säsong?Att vi fortsätter tro på det vi gör. Utvecklar vårt försvarsspel ytterligare och sen snabba omställningar.


- Vilket lag kommer att ta direktplatsen till elitserien och varför?Aranäs eller Hästö. De har seriens bästa material.


- Vilka 4 lag kommer vi att hitta bakom HK Eskil? Jag tror nämligen att ni hänger kvar!Det tackar jag för att du tror. Vilka lag vi har bakom oss är oväsentligt för oss


5 snabba


- Ystad eller Eskilstuna?Ystad

- Rött eller Grönt?Grönt

- Vinst med 44-40 eller 25-20, motivera!25-20 se nästa fråga

- Försvar eller anfall? Försvar

- Vilken spelare i Allsvenskan vill du ha i HK Eskil. Varför? Svår fråga för det finns många bra spelare i Allsvenskan men säger Alexander Borgstedt i Aranäs för det är en spelare med bra energi som inte ser några hinder på banan.


- Tack Christian för intervjun och lycka till i Allsvenskan! Tackar så mycket och du är välkommen till sporthallen i år J

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johan - 11 juli 2011 23:31

... www.msh.bloggagratis.se   Vi ses där!!

Av Johan - 10 januari 2011 13:39

Vi kom trea och fick 5 killar på riksläger 1, kul!!   Sebastian Glemhorn, Norrköping Benjamin Jacobsson, Norrköping Jesper Simonsson, Norrköping Alexander Brouneus, RP IF Carl Skogwik, Hultic   GRATTIS PÖJKAR!! ...

Av Johan - 15 december 2010 14:57

Jo, så är det! Några av våra profiler i Mellansvenskan har gått samman för att starta en ny "superblogg"... Håll utkik här på bloggen när vi kör en release för den nya bloggen.   Annars är det som det är; fortsatt strul med datorn hemma och i och...

Av Johan - 6 december 2010 16:08

Lottningen kom under dagen. Intressanta matcher....   Gruppindelning   Pojkar   Flickor   Grupp A Grupp B Grupp A Grupp B Skåne Göteborg Stockholm Skåne Västergötland
Blekinge Halland Södermanland Västm...

Av Johan - 3 december 2010 10:13

Computern hemma har lämnat in och tiden för att sitta framför datorn under dagstid finns inte i dagsläget. Kommer dock lite om helgen här och nu,   Dam-Allsvenskan;   Örebro tappar mark efter förlusten mot Önnered (21-31) nu i veckan. För a...

Presentation

Omröstning

Borde man införa ett rankingsystem i samband med USM-lottningen?
 Ja
 Nej

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards