Alla inlägg under augusti 2009

Av Johan - 18 augusti 2009 09:38

Man kan sammanfatta helgen i Skara med att laget hade det lite tufft under lördagen men att de spelade helt klart upp sig på söndagen! Vi hade genomfört 3 bollpass innan cupen och de lyste igenom lite gällande tempo och tajming.. 1 oavgjord och 2 torsk på lördagen byttes mot 1 torsk och 2 vinster på söndagen ( bla. 10-3 mot Skövde som vi spelade lika mot på lördagen...). En i laget kunde konstatera under slutminuterna i den sista matchen att hade vi spelat som vi gjorde under de 2 sista matcherna så hade lördagens resultat sett annorlunda ut. Vi torska mot Näsby ( topp-4 i Skåne) med uddamålet samt mot Distriktslaget Skaraborg, som var ett ihopplock av talanger från närområdet. Dessa lagen möttes sedan i finalen där Skaraborg vann.Närmast väntar breddläger i helgen för tjejerna och Jyskcupen nästa lördag!

Av Johan - 14 augusti 2009 09:49

IFK NyköpingNyförvärvMelcher Melkersson, Katrineholms AIKVictor Brofjord, egen produktMartin Pettersson, egen produktSpelarförlusterAndreas Asp, IFK SkövdeStabenStefan Germerud, TränareKent Karlsson, Tränare/coachPeter Melkersson, Ass TränareRoland Johansson, Lagledare/MaterialHåkan Karlsson, MaterialMatchställUmbroMålsättningFort
sätta utbilda och utveckla individen och laget. Vinna varje match!Tippad utgång av serienDjurgården klara favoriter men i övrigt kommer nog serien att bli jämn. Nykomlingarna kan överraska men alla kan slå alla och varje poäng kommer att bli viktig.ÖvrigtNaturligtvis tufft att tappa Andreas Asp från förra året. Då Micke Gustavsson också går långtidsskadad kommer IFK att jobba in några nya spelare i laget. Alla har förberett sig och tränat ännu bättre och IFK ser positivt på säsongen som kommer. - Hej Stefan! Får passa på att först och främst säga Grattis till lilla kotten!Tackar! Det ger lite perspektiv på livet- och på hur mycket man verkligen behöver sova varje natt… men det är riktigt häftigt!- Har du och laget haft en bra säsongsupptakt? Nja. Nu till nystarten i augusti har det varit så där. Lite för många borta, men samtidigt väldigt bra på alla de som är där!- Berätta lite om hur ert träningsupplägg har sett ut sen sista kvalmatchen mot Kärra. Vi tog någon månad ledigt för att slicka såren, men sen gick vi igång igen. Vi tränade faktiskt 8pass i veckan under maj-juni. Dubbelpass med lite handboll följt av stångstyrka två dagar och mer funktionell styrketräning plus löpning två dagar. Sedan har spelarna fått några veckor ledigt med individuella program och nu i augusti har vi kört igång igen med mer fokus på handbollen.- Vad väntar närmast för er?21-23/8 ska vi vara med på Ruboda Cup i Lidingö, sedan har vi en spännande turnering som heter Tellus Cup på hemmaplan med två allsvenska lag och två finska elitserielag som ska bli riktigt kul. Efter det ska vi vara med i Eskil Cup också så det blir mycket handboll de närmsta veckorna.- Hur ska ni kunna överträffa fjolårets succé då ni kom trea i div.1 Norra och gick till ett allsvenskt kval?Förra året gjorde vi naturligtvis en riktigt bra säsong på det hela taget, men samtidigt hade vi kunnat spela bättre i flera matcher… I år har vi tappat några spelare, men bara fyllt på med en ny utifrån, så vi kommer att behöva spela in några på nya positioner och fler måste vara med o ta ansvar. Det blir lite av en nystart denna säsong, men grundspelet är det samma och filosofin den samma, så det ska vi klara. Jag tror att vi har chans att vinna varje match i serien i år också, men ser egentligen inte till resultaten i första hand. De kommer dock oftast som en följd av att vi lyckas med andra mål vi sätter upp.- Frågan är oundviklig men, kommer ni att klara er utan Andreas Asp? Vad behövs för att Andreas frånvaro inte kommer märkas så mycket?Som sagt så måste andra kliva fram istället, men vi har många som är toppenbra förberedda fysiskt och bara väntar på sin chans! - Dina tankar kring era nyförvärv.Jag är mycket nöjd med vänsterhänte Melkersson som anslutit från KAIK. En bra kille både på och utanför planen med en bra inställning och vilja att utvecklas.I övrigt kan jag väl säga att vi inte har pengar till att värva hit spelare. Å andra sidan skulle vi nog hellre lägga pengarna på organisationen och de spelare vi har i första hand om någon kastade en näve sedlar på oss! Vi hoppas och tror att fler ska få upp ögonen för att vi erbjuder bra träningsmöjligheter och en chans att bli så bra du vill bli här i Nyköping- plus att vi har en oöverträffbar stämning på matcherna. I första hand bygger vi annars på våra egna. Just nu är det bara Pelle i mål och nye Melkersson som inte är fostrade i klubben.- Varför är det så svårt att som bortalag få med sig poäng från Nyköpings sporthall?Ja jag hoppas ju att det beror på att vi har ett bra lag! Vi har tidigare tagit de flesta poängen på hemmaplan, men förra året tror jag faktiskt att vi var bättre borta.- Ni har garanterat en av den hetaste publiken i hela div.1 Förklara deras betydelse för er? Är de alltid på er "sida"?Det finns traditioner i staden ända tillbaka till den bombkastaren Lennart Eriksson. Nu när det gått bra för oss några säsonger så vaknar intresset upp igen. Samtidigt tror jag att det viktigaste är att vi har några riktiga eldsjälar som verkligen jobbar och har skapat en väldigt bra inramning runt matcherna. Egna värdlag som hjälper till, kiosker, sponsorträffar mm bidrar till att skapa en bra helhetsupplevelse.Det finns alltid några som har åsikter på läktaren, men de har varit väldigt lojala och stöttande de sista åren och verkligen burit fram oss. Jag är väldigt stolt över att vi snittade över 550 personer förra året och hade ca 720 i derbyt mot Eskil. - Vilka framtidsvisioner finns inom föreningen gällande sitt representationslag?Vi vill gärna upp en division till. Men totalt sett så har vi en bit kvar i föreningen. Många bitar måste till. Vi jobbar bättre och bättre i styrelsen med organisationen och det pågår också ett förbättringsarbete på ungdomssidan där vi försöker få fler att spela handboll samt hjälpa våra ungdomsledare på så många sätt som möjligt. Jag tror att det är på den vägen man ger representationslagen chansen att avancera i seriesystemen.- Då får jag tacka för intervjun Stefan och önska dig och laget lycka till i årets seriespel! Jag själv kommer att sitta i Nyköpings sporthall fredagen den 9/10 då IFK NYköping-Djurgårdens IF spelar Tack själv. Du är välkommen redan till seriepremiären fredagen den 25e september då vi möter Lidingö!

Av Johan - 13 augusti 2009 11:26

Ihelgen bär det av till Skara Sommarland och deltagande i HF-Cupen som arrangeras av Skövde HF. Vi åker imorgon, fredag, eftersom matchandet börjar tidigt på lördagsmorgonen så det blir 2 nätter i Västergötland. Totalt blir det 6 matcher ( 5 i gruppen och en plac.match beroende på resultatet) så det blir en bra säsongsupptakt.Tyvärr så har antalet deltagande sjunkit från 10 till 6 lag och de lag som vi kommer att ställas mot är;Skövde HF 1 och 2Skara HFNäsby IFDistrikslaget SkaraborgFörutom handbollsspel ( på gräs) blir det femkamp samt korvgrillning på kvällarna. Vi får hoppas på fint väder så att vi även kan bada på landets bästa vattenland samt åka en del karuseller.Det lär nog bli en trevlig utflykt!( Tyvärr har jag inte tillgång till internet under vistelsen så det blir tyst på bloggen under lör-sön.)!!

Av Johan - 12 augusti 2009 15:23

Vi är inte ens framme i halva augusti och t.o.m igår (11/8) hade bloggen haft över 2000 besökare! Det tickar på bra även idag så en prognos mellan 5500-6000 besökare vid månadsskiftet är väl inte helt uppåt väggarna?Kul med lite drag kring våra lag i det Mellansvenska disktriktet + några av lagen från Stockholm!Dagens info handlar om nyblivna raketlaget (?) Gustavsbergs IF HK som har fått ihop ett riktigt intressant lag på pappret ( precis som jag skrivit om tidigare och även tippat dem i toppen av damtvåan..)

Av Johan - 12 augusti 2009 11:36

Lag: Gustavsbergs IF HKTränare: Björn Söderlund & Tommy ÖdmarkNyförvärv: Michaela Jonsson (Haninge IK)Förluster: Johanna Källström (jobb i Norge/ev. handboll) Therese Back (jobb i Norge/ev. handboll) Frida Blohm (Spårvägen HF)Lagets målsättning: Topp 3 i serien, favoriter är nog RP IF.Försäsong och upplägg: 10 augusti och framåt... Träning 3 ggr/veckaDeltagande i DM där laget möter Skuru och Huddinge i DM (gruppspel) och sedan väntar slutspel. 5-6 september Träningsläger Väddö 12 september Träningsmatch mot Tyresö 19 september Seriestart mot EskilSpelartrupp: Stark 9m-uppställning (5-6 spelare av mycket god klass) samt 6m-spelare och målvakter av god/hyfsad klass.Meriterade spelare: Victoria Ödmark har spelat elitserien i Skuru och Hammarby. Emma Lind har spelat elitserien med Polisen och Hammarby. Dessutom 4-5 spelare som spelat i div. 1 (Tumba och Polisen) 4-5 juniorer som deltagit i Stockholms Stadslag.Det roliga är att nästan samtliga spelare utom 3 stycken har Gustavsbergs IF HK som moderklubb.Nyckelspelare: Ett välfungerande mittförsvar (2:or och 3:or i ett kollektiv)Hemmamatcher: Hoppas på fina arrangemang och goda resultat!Svåraste bortamatchen: RP- säkert också mot andra lag såsom Arboga och Lindesberg.Spelfilosofi: Bra försvarsspel och fartfylld anfallshandboll med få tekniska fel.Våra hemsidor är http://www.gustavsberghandboll.nu och http://www.laget.se/GIFALAGMvh Kidd Ekholm

Av Johan - 10 augusti 2009 10:31

Lag: IF Guif

Tränare: Frenne Båverud, Ass Pancel Ferenz
Nyförvärv; Jessica Dickfors (Avesta/Brovallen), Petra Andresdottir (HK Eskil), Louise Neidenström (IFK Tumba), Nathalie Runius, Jenny Salo, Jozefine Granström-Nygren (alla Skånela IF), Desiré Perrault, Bea Heiman, Ida Magnusson (uppflyttade ungdomsspelare).
Spelarförluster: Linda Nieström, Paulina Puustinen, Camilla Johansson, Mikaela Lindahl, Hannah Spångberg, Kristin Thunberg (alla slutat).

Målsättning: Att trots ett år med fokus på hård fysisk träning vara med och slåss om kvalplatserna. Allsvensk plats, om den blir av.
Seriens topp 3: Skånela IF, Irsta HF och IF Guif
- Hej Frenne! Är du färdigflyttad och kommit in Eskilstunas tempo? Nej inte riktigt än, får min lägenhet först den 1 september så bor än hos mina föräldrar. Men jag trivs i stan, i klubben och med alla människor jag träffat på hittills.- Vad var det som fick dig att lämna tryggheten i Skånela för GUIF?Luften gick sakta men säkert ur mig under det sista året och jag kände inte glöden längre. När Guif hörde av sig och presenterade sin satsning på damerna så kände jag att det var en möjlighet att få tillbaka energin och samtidigt en bra chans till personlig utveckling i en stor förening.- Berätta om din egna handbollshistorik både som spelare och som tränare.Gjorde mina första år som handbollsspelare i HK Country, innan jag som A-pojk gick över till IFK Skövde. Tyvärr var jag inte bra nog som junior utan fick leta mig vidare. Via min antagning på idrottshögskolan och boende hos mina föräldrar i Knivsta så som hamnade jag i Skånela. Där spelade jag på allvar fram tills 2005 innan jag kände att tränarbiten var mer för mig. Några matcher i Vassunda och några inhopp i Skånela har det blivit sen dess, mest för skojs skull.
Tränarkarriären började vid 15 års ålder i HK Country som hjälptränare till P85-86 och fortsatte i Skånela med P90. Via damjuniorerna så gled jag på ett bananskal vidare in i elitserielaget och hade det uppdraget under tre år innan jag nu gick vidare till Guif.- Vilken sorts handboll förespråkar du?Ett tufft och aggressivt försvarsspel med ett enkelt och snabbt kontringsspel. I anfallsspelet handlar det om att sätta rätt spelare i rätt lägen, och då vill jag se att spelare tar för sig och att de använder vad de är duktiga på.
 - Hur ser upplägget ut för GUIF;s damer fram till seriepremiären, borta mot Tumba den 4/10?Vi tränar på 5-6 dagar i veckan, har tre stycken helgläger, några spännande träningsmatcher, en turnering i Finland och så Eskil cup här hemma i Eskilstuna.

 - Ni har fått in ett helt gäng med nya spelare med bl.a 3 spelare från ditt tidigare lag Skånela. Det ryktas också om en comeback på gamla elitseriespelaren Emma  Andresdottir. Vad har du att säga om de nya tjejerna? Är det färdigvärvat för GUIF?
Jag är nöjd med hur truppen ser ut. De nya spelarna har framförallt bidragit med vilja och inställning, vilket jag tycker hela gruppen utstrålar just nu. Ingen av de nya är färdiga handbollsspelare utan de besitter goda handbollsegenskaper som vi ska försöka använda och utveckla på bästa möjliga sätt. Sen tackar nog ingen tränare nej till en duktig vänsterhänt eller en lång och stark skytt :)
 - Nu har du bara varit i GUIF under ett par månader. Kan du ändå se någon skillnad mellan klubbarna gällande damsatsningen?
Guif:s damsatsning är ny och kommer i ett läge där föreningen är på väg uppåt på alla plan. I Skånela handlade det mest om att överleva under min period som tränare. Det finns mer folk i Guif som hjälper till och tar mer ansvar, det är lite mer drag helt enkelt och mycket tack vare herrarnas framgång. Jag tror dock att Skånela är på god väg och att man redan i år tar stora steg framåt på det området.
Vad gäller själva satsningen så har Guif en mer uttalad vision för damsatsningen där det första stora målet är att ta steget upp inom tre år men där man vill nå den absoluta toppen på lång sikt. Skånelas mål med damerna är att ha ett lag i elitserien. Där är det ett uttalat fokus på ungdomslagen vilket i sig är beundransvärt och sett till deras framgångar också lyckosamt.
- Vad, anser du. är den stora skillnaden mellan damelitserien och div.1?
Det går fortare, varje spelare har mindre tid på sig att ta sina beslut, vilket ställer höga krav på tekniken då misstag straffas direkt. 
- Finns det någon spelare i serien som du skulle vilja ha in GUIF, vem och varför?För att inte väcka ont blod i min gamla klubb, där det finns många duktiga spelare, så säger jag Ida Schillström i Irsta HF. Ida var hos oss på provträning och vi hoppades att hennes personlighet, tyngd och försvarsspel skulle bli tillgångar för vårat lag men det blir Irsta som får glädjen av de istället.

- Vilken match ser du mest fram emot under året?Skånela i Vikingahallen. Älskar matcher i kulturplats Vikingahallen, och det är en fredagsmatch så jag hoppas på mycket folk :)
 
- Vad vet du om publiktrycket på GUIF;s damers hemmamatcher?Det är ännu inte samma som när herrarna spelar och tack vare storleken på hallen inte samma som vi kunde ha med Skånela i Vikinghallen. Dock hoppas jag att vi genom en trevlig handboll och uppoffrande insatser kan nå de höjderna så småningom. Tjejerna jobbar hårt just nu för att förtjäna sin publik när serien väl drar igång!
 - När och vilket lag från Östergötland tror du går upp i div.1?
Tycker det var mycket synd att inte RP kunde ta sin plats i ettan och tyvärr så gör det väl kanske att man ger någon annan chansen att vara ta över tronen i Östergötland. Måste vara ärlig att jag chansar när jag tippar Norrköping, men de har har varit uppe tidigare och kanske passar på att gå framåt nu då inte RP hade möjlighet. Om de sen gör det i år eller nästa säsong återstår att se :)

Lite lama svar jag vet men då jag ännu inte är till 100% insatt i allt så lovar jag sticka ut hakan lite mer nästa gång :)

Tack för pratstunden Frenne och lycka till med GUIF!!

Av Johan - 10 augusti 2009 10:30

Lag;


Irsta HF herrar div 1 norra

Nyförvärv;


Charlie Yvander, MV, Katrineholm
Daniel Grönvalls, M6, IVH Västerås
Simon Fogbring, 9M, IVH Västerås

Förluster;


Jimmie Söderqvist, slutar
Filip Hagerlind, Enköping

Tränare;


Andreas Jansson samt spelande assisterande tränare Michael Lindgren.

Målsättning för säsong;


Åtta eller bättre, dvs hänga kvar utan kval.

Seriens topp 3:


Djurgården vinner, men sen är det svårare. Skånela och Nyköping har tappat lite folk, men får nog ihop det ändå. De får mitt tips.

MVH
Andreas "Aje" Jansson
Irsta HF

Av Johan - 6 augusti 2009 15:22

Eftersom jag inte har tillgång till internet hemma ( pga. flytt snart) så brann gårdagens saker inne. Idag presenteras därför;


- Djurgårdshof IK

- Örebro SK

- En intervju med Anderstorps målvakt Jonathan Averstedt samt hans tips för en allsvensk sluttabell.


Gällande morgondagens ämne om Mellansvenska så kommer jag att avvakta den lite grann. Jag har pratat med ordförande Lars Ekbom och lovat honom att vänta med ett inlägg kring ämnet till nästa vecka! Ett förtydigande gällande rubriken; " Oroväckande saker..." så var min oro kring förbundet hur man skulle lösa sin tävlingsverksamhet under den gångna säsongen, inget annat!

Den här bloggen kommer inte att ägna sig åt personangrepp etc. utan bara gälla sakliga saker kring den mellansvenska handbollen.


Kan bli en mellandag imorgon, fredag. Får jag tag i internet blir det info om nyblivna div.1-laget Irsta HF. Annars kommer den på måndag!


// Johan S.

Presentation

Omröstning

Borde man införa ett rankingsystem i samband med USM-lottningen?
 Ja
 Nej

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards